Speerpunt 8: KRACHT!G zorgt voor zijn personeel
Het personeelsbestand is in deze legislatuur gegroeid van ongeveer 225 VTE (voltijdse equivalenten) in 2019 naar 265 VTE in 2024. Momenteel zijn er 294 medewerkers bij de gemeente, werkzaam in zowel voltijdse als deeltijdse functies.
Opvallend is dat de technische profielen volgens de laatste cijfers dalend zijn en terugvallen tot nu ongeveer 90 personen, terwijl het aantal administratieve profielen gestegen is.
Een goed beheer van ons personeel uit zich op 4 vlakken:
- Analyse van taken uit te voeren door eigen diensten
- Aanwerven van goede technische profielen
- Sociale rol van de gemeente
- Samenbrengen diensten
Analyse van taken uit te voeren door eigen diensten
KRACHT!G wil nagaan wat nog door eigen diensten moet gebeuren en wat eventueel wordt uitbesteed. Sommige zaken zoals “ Proper De Panne” zijn voor ons te belangrijk om uit te besteden. Deze keuzes worden in het begin van de legislatuur in samenspraak met de administratie vastgelegd zodat ieder weet waar zich aan te houden. We durven ook sommige taken die de administratie vandaag uitvoert in vraag stellen.
Een voortdurende monitoring van de taken zal leiden tot efficiënter werken.
KRACHT!G zal het personeelsbestand niet terugschroeven, maar een evaluatie voeren van de taken die worden uitgevoerd: Wat moeten we zeker doen? Welke taken kunnen we anders aanpakken? Welke taken moeten we bijkomend op ons nemen en waar vinden we hiervoor ruimte? De totale personeelskost moet onder controle blijven.
Aanwerven van goede technische profielen
KRACHT!G zet in op de aanwerving van goede technische profielen en is zich bewust van de schaarste op de arbeidsmarkt. Ook hogere profielen kunnen een aanwinst zijn. We denken dan bv. aan de aanwerving van een landschapsarchitect.
Sociale rol van de gemeente
KRACHT!G is zich bewust van de sociale rol van de gemeente als werkgever. Wij willen zeker aandacht voor mensen die het moeilijk hebben op de arbeidsmarkt en proberen hen in te passen in de organisatie.
Samenbrengen diensten
KRACHT!G wil zoveel mogelijk personeel in een aangepast gemeentehuis onderbrengen. De integratie en verhuizing van het vroegere OCMW personeel naar de site van het gemeentehuis moet ingezet worden. Door de verhuis van de politie naar de Sloepenlaan, is er een mogelijkheid om de dienst van toerisme naar het huidig politiekantoor te verhuizen.
Na de verkiezingen willen we onmiddellijk starten met de voorbereiding van de werken die noodzakelijk zijn om dit tot een succes te brengen.