Speerpunt 2: Financiële discipline!
Voor Gemeente De Panne is het een flinke uitdaging om de financiën goed te beheren en de budgetten onder controle te houden, zodat er een gezonde financiële toekomst gewaarborgd kan worden.
De inkomsten van de gemeente zijn in de voorbije legislatuur gestegen van 28 naar 39 miljoen euro. Ondanks deze toename is de schuldgraad verdubbeld en is de onze financiële toestand er slecht aan toe!
Nochtans zijn vele plannen niet uitgevoerd en staan ze, bij ongewijzigd beleid, op de agenda voor de volgende! legislatuur. De projecten die nog uitgevoerd moeten worden zijn ook geen kleine projecten: de Cordial, de kinderopvang Adinkerke, de Chalutier, de Seascouts, Sint- Pieterskerk, herinrichting Garzebekeveldwijk, de 2de fase van de Zeelaan en de renovatie van ons gemeentehuis.
Deze projecten zijn in de huidige begroting helemaal niet of slechts gedeeltelijk opgenomen en vertegenwoordigen een totaalbedrag van 17 miljoen euro aan investeringen! Hierdoor wordt de volgende legislatuur zwaar belast door het huidige bestuur. We kunnen niet anders: keuzes maken zal absoluut nodig zijn!
KRACHT!G kiest ervoor het financiële beleid van onze gemeente gezond te houden door de volgende beslissingen te nemen:
- Efficiënt gebruik van middelen
- Maximaal schuldgrens
- Personeelskost onder controle
- Accurate begrotingsramingen
- Belastingbeleid
Efficiënt gebruik van middelen
KRACHT!G streeft ernaar om de beschikbare financiële middelen efficiënt en doelgericht in te zetten. Dit omvat een nauwgezette budgetplanning en -monitoring om ervoor te zorgen dat alle uitgaven binnen de vastgestelde grenzen blijven en dat er geen onnodige kosten worden gemaakt.
Het opstellen en strikt uitvoeren van een Meerjarenplanning is van groot belang om continuïteit te waarborgen en willekeurige beslissingen te vermijden! Dit zorgt voor duidelijkheid voor het bestuur en andere belanghebbenden over de langetermijnvisie van de gemeente. Dure uitspattingen en prestigeprojecten vinden hier geen ruimte.
Het maken van duidelijke keuzes over welke projecten en initiatieven wel en niet worden uitgevoerd is cruciaal. We wegen de behoeften van de gemeenschap zorgvuldig af tegenover de beschikbare financiële middelen.
Het continu evalueren van welke taken uitbesteed moeten worden en welke taken intern uitgevoerd kunnen worden, is cruciaal. Bijvoorbeeld, de beslissing om het afvalbeheer uit te besteden of in eigen beheer te organiseren moet beoordeeld worden op basis van kosteneffectiviteit en efficiëntie. Kopen we een nieuwe afvalvrachtwagen, behouden we de huidige met enkele investeringen of moeten we deze taak bij een externe partner leggen?
Maximale schuldgrens
Het vaststellen van een maximale schuldgrens is essentieel om financiële stabiliteit te garanderen. Elke nieuwe uitgave wordt zorgvuldig afgewogen op basis van de financiële projecties en de terugbetalingscapaciteit. KRACHT!G zal enkel leningen aangaan voor investeringsprojecten ten dienste van de bevolking; onze dagdagelijkse kosten mogen absoluut niet gedekt worden door leningen.
KRACHT!G streeft naar de financiële stabiliteit door de schuldenlast zorgvuldig te beheren en nieuwe leningen binnen redelijke grenzen te houden. We streven ernaar de schuldgraad op het huidige niveau te houden en dit zeker niet nog te verhogen!
KRACHT!G stelt voor om overbodig patrimonium te verkopen wanneer geen zinvolle invulling mogelijk is. Volgende sites komen hiervoor mogelijk in aanmerking: het huis in de Westhoeklaan 14, het project J. Demolderlaan, de site Cordial,…
Personeelskosten onder controle
KRACHT!G wil haar personeelskost onder controle houden om voldoende middelen over te houden voor andere belangrijke uitgaven en investeringen. Ook hier zal de constante monitoring en evaluatie van taken belangrijk zijn om een evenwicht te vinden in de financiële situatie van onze gemeente. KRACHT!G streeft ernaar om de personeelslasten te beperken tot maximaal 50 % van de totale uitgaven met werkzekerheid voor het huidig personeelsbestand.
Accurate begrotingsramingen
Het is essentieel om nauwkeurige begrotingen op te stellen en niet systematisch te onderschatten! Hierdoor krijgt de gemeente niet langer continu te maken met budgettekorten en ontstaat er een realistischer beeld van de financiële situatie. Dit houdt in dat we KRACHT!Ge keuzes moeten maken. We durven projecten schrappen of herzien wanneer deze onze financiële situatie ondermijnen.
KRACHT!G staat voor een beleid met correcte ramingen van werken en zonder de projecten te onderschatten zoals vandaag vaak gebeurt. We merken op dat men steeds weer extra geld op de begroting moet voorzien omdat de werken weer eens meer kosten dan vooropgesteld of omdat men bewust bepaalde kosten uit het project haalt. Een mooi voorbeeld is hier de investering van warmtepompen aan de Sint- Pieterskerk die niet in het project zijn meegerekend. Een eerlijke begrotingsraming is ons uitgangspunt!
KRACHT!G stelt een meerjarenplan op en volgt dat strikt. We vermijden de aanpak van de voorbije legislatuur waarbij steeds nieuwe ideeën worden gelanceerd. Dit leidt tot een beter beleid en stelt duidelijke richtlijnen voor ons personeel. Zo kunnen leidinggevenden ook ter verantwoording worden geroepen wanneer projecten niet snel genoeg vorderen of doelstellingen niet worden gehaald.
KRACHT!G wil ook een evaluatie van het wagenpark uitvoeren.
Belastingbeleid
Gemeenten zijn afhankelijk van belastingen en andere inkomstenbronnen om hun begrotingen te financieren. Het vinden van een balans tussen een eerlijke belastingdruk voor inwoners, zelfstandigen, bedrijven, tweedeverblijvers en toeristen en voldoende inkomsten om gemeentelijke diensten te ondersteunen & investeringen mogelijk te maken, is een absolute uitdaging!
KRACHT!G stelt voor de belastingen constant te houden. Er zal bijkomend worden onderzocht of sommige kleine belastingen niet afgeschaft kunnen worden.
KRACHT!G streeft ernaar een strikt financieel beleid te voeren om de financiële gezondheid van De Panne- Adinkerke te versterken. We gaan verschillende maatregelen doorvoeren die zorgen voor duurzame groei en ontwikkeling van onze gemeenschap.