Speerpunt 1: herzien mobiliteitsplan

KRACHT!G wil inzetten op duurzame en leefbare mobiliteit! Onze mooie gemeente krijgt tijdens de drukke zomermaanden heel wat verkeer te verwerken door de komst van toeristen. De bezoekers van Plopsaland De Panne zijn een extra belasting op ons wegennet. Het is belangrijk een goed evenwicht te vinden voor deze stroom aan verkeer en elke weggebruiker veilig naar zijn bestemming te krijgen.

Wij willen de mobiliteit in onze gemeente op 3 vlakken aanpakken:

  • Herziening zone 30/50/70
  • Parkeerbeleid
  • Verkeersveilige gemeente

 

 

Chaos

Herzien zone 30/50/70: een evenwicht voor alle verkeersdeelnemers!

Veel bewoners zijn gefrustreerd door de invoering van het nieuwe mobiliteitsplan en de verschillende snelheidslimieten. De herziening van deze zone 30/50/70-gebieden staat hoog op onze prioriteitenlijst.
Het vinden van een balans dat voldoet aan de behoeften van fietsers, voetgangers en automobilisten is noodzakelijk!

Door de zone 30/50/70 te herzien willen we met KRACHT!G de veiligheid voor alle weggebruikers verzekeren, de verkeerstroming optimaliseren en de leefbaarheid van het milieu verbeteren.

KRACHT!G voorziet een herziening van het mobiliteitsplan met een focus op de volgende elementen:

Verbeterde Veiligheid

Een van de belangrijkste redenen waarom zone 30 / het mobiliteitsplan werd ingevoerd, was het verbeteren van de verkeersveiligheid.  Nu, bij de herziening, wil KRACHT!G deze doelstelling verder verfijnen. We zullen niet alleen kijken naar snelheidslimieten maar ook naar infrastructuuraanpassingen die zorgen voor een vlotte en veilige doorstroming van fietsers, voetgangers en voertuigen.

Gebalanceerde Doorstroming

KRACHT!G weet dat een goed functionerende verkeersinfrastructuur essentieel is voor de economische en sociale gezondheid van onze gemeente. Daarom streven we naar een verkeersplan waarin auto's de noodzakelijke doorstroming behouden, terwijl de veiligheid en het comfort van fietsers en voetgangers niet wordt aangetast. Dit kan onder meer door de aanleg van fietspaden, bredere trottoirs en het optimaliseren van verkeerslichten voor alle weggebruikers. KRACHT!G durft de keuze te maken om fietsers in bepaalde richting te sturen: we sturen fietsen naar (eenrichtings-)straten die aangepast zijn en zorgen voor een veilige scheiding van voetpaden/ fietspaden en rijwegen. Het succes van de herziening van zone 30/50/70 hangt af van de samenwerking tussen de gemeente, bewoners en hogere overheden. Inspraak en deelname van de bewoners is hier van cruciaal belang!

Zone 30 1
Brug Adk (2)

Parkeerbeleid

Een belangrijk onderdeel van het mobiliteitsplan is het parkeerbeleid. KRACHT!G wenst het parkeerbeleid, in juli 2023 ingevoerd, te evalueren, herbekijken en waar nodig aan te passen.

We kunnen niet ontkennen dat onze gemeentekas profiteert van  het betalend parkeren. Door de herziening stegen de inkomsten van € 900.000 naar € 1.500.000.
Maar dit mag niet het hoofddoel zijn! KRACHT!G zoekt naar een betere, evenwichtige balans tussen inwoners, bezoekers en handelaars.

Kort parkeren

KRACHT!G is voorstander van kort parkeren in het centrum, zodat er rotatie ontstaat, wat de handel in onze gemeente bevordert. We willen de Shop&Go plaatsen herbekijken, aanpassen of uitbreiden.

Het combineren van parkeerzones (blauwe zone/ lang parkeren) kan een oplossing bieden aan toeristen en bezoekers die in onze gemeente willen winkelen of een langer verblijf hebben gepland.

Parkeerzones voor bewoners

Het tekort aan parkeerplaatsen zorgt ervoor dat de eigen inwoner vaak geen plaats in de omgeving van zijn woning vindt. Het voorzien van speciale parkeerzones voor bewoners kan hiervoor een oplossing zijn. De parkeermogelijkheden in sommige woonerven dienen herzien te worden.

Herziening parking Koningsplein

KRACHT!G wenst de mogelijkheid van een ondergrondse en/of bovengrondse parking op het Koningsplein te herbekijken. Betrokkenheid van de lokale bevolking zal hierbij van cruciaal belang zijn om een besluit te nemen dat aansluit bij de behoeften en wensen van zowel inwoner als toerist.

 

Randparking 1
Rondpunt Koningsplein 0
Zeelaan 0

KRACHT!G wil een verkeersveilige gemeente

Herinrichting Fietszones

Fietszones zijn zones waar fietsers op de eerste plaats komen. De maximumsnelheid is er 30 km/uur. Alle weggebruikers dienen zich eraan te houden, ook speedpedelecs of elektrische fietsen. Er is een inhaalverbod voor de auto’s.

We zijn voorstander van fietszones, zeker in de nabijheid van scholen!

Fietszones moeten weloverwogen zijn. Te lange fietszones leiden tot frustraties van de autobestuurder(s) en de fietser(s). De aanduiding van de fietszone moet eenvoudig en duidelijk zijn. KRACHT!G zal de fietszones in onze gemeente herbekijken en de nodige aanpassingen doorvoeren.

Openbaar Vervoer

Een goed functionerend openbaar vervoersysteem is de ruggengraat van een duurzame gemeente.
Overleg met de Vlaamse vervoersmaatschappij ‘De Lijn’ is noodzakelijk om dit te bewerkstelligen. Ouderen, volwassenen en jeugd moeten kunnen gebruik maken van het openbaar vervoer, zelfs al wonen ze aan de rand van onze gemeente.

Integratie van fietsstallingen bij knooppunten van het openbaar vervoer (Hoppinpunten) stimuleert het gebruik van de fiets in combinatie met openbaar vervoer. Dit leidt tot een efficiënter en duurzamer transportsysteem.

Octopusplan

Het Octopusplan is een initiatief dat zich richt op de verkeersveiligheid rond scholen. Dit plan streeft naar een veilige en kindvriendelijke omgeving voor de kinderen die naar school fietsen en wandelen. KRACHT!G wenst het veilig schoolgaand fietsverkeer terug op de agenda te plaatsen!

Er moeten voorlichtingscampagnes komen om zowel kinderen als ouders bewust te maken van verkeersveiligheid.

Minder Mobielen

Een belangrijke doelgroep in de herinrichting van de gemeentelijke infrastructuur zijn de minder mobiele personen, zoals ouderen en mensen met een beperking. Voor deze groep is het cruciaal dat de infrastructuur toegankelijk en gebruiksvriendelijk is. Dit betekent brede voetpaden, verlaagde stoepranden, voldoende zitgelegenheden en duidelijke bewegwijzering. Bij de aanleg van voetpaden is het belangrijk rekening te houden met zo weinig mogelijk hinderende elementen op het voetpad, publicatieborden mogen de doorgang niet belemmeren.

De aanwezigheid van toegankelijke openbare vervoersmiddelen spelen een belangrijke rol. KRACHT!G wenst hier rekening mee te houden, waardoor onze gemeente inclusiever wordt en de mobiliteit van deze groep vergroot.

Kasteelstraat Fietsstraat 2
School 1